Vard Ocean Charger

Photo courtesy of VARD

At hundrevis av skip må legge til kai hver gang det er nødvendig med påfyll av drivstoff, er en lite bærekraftig og svært tidkrevende løsning. Pilotprosjektet Ocean Charger er i ferd med å endre på dette.

Hva er Ocean Charger?

Ocean Charger er en ladeløsning som installeres om bord på skipene for å kunne koble dem til ladepunkter til sjøs og lade batteriene. Formålet med Ocean Charger er å gjøre det mulig for skipene å redusere klimafotavtrykket og etterleve miljøkrav ved hjelp av elektrisk kraft fra vindmølleparkene til havs. Fordi fartøyene kobles til høyspentnettet i vindparken er løsningen helt utslippsfri og det tilføres i tillegg nok effekt til at det ikke er behov for andre energikilder, inkludert diesel.

Konseptet startet som et pilotprosjekt i regi av VARD og er finansiert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva. Flere forskningspartnere og bransjeledende aktører innen maritim sektor er involvert i arbeidet, som startet opp i Ålesund i februar 2023 og vil vare i tre år. Erfaringen og kunnskapen skal bidra til at denne typen utslippsfrie løsninger enkelt kan tilpasses andre disipliner i maritim sektor.

Se video av Ocean Charger-simuleringen her:

 

Forsknings- og innovasjonssjef i VARD, Håvard Vollset Lien, poengterer at dette prosjektet er et stort steg mot en grønnere maritim sektor:

– Den største gevinsten er at vi har demonstrert at offshore batterilading basert på høyspent, med tilkobling mellom et skip og en bevegelig installasjon i åpent hav, fungerer problemfritt med Ocean Charger-løsningen, forteller Lien.

Skipets ladeløsning tar imot spenning på 11 000 volt fra vindmøllene og konverter den ned til et brukbart spenningsnivå på 690 volt.

Nettpartners bidrag

Nettpartner ble involvert som underleverandør for høyspentinstallasjonen i midten av mars 2024, da den første prototypen av ladeløsningen ble utlyst av VARD.

Leveransen besto av at Nettpartner koblet opp, testet internkablingen og bisto med installasjon av den containeriserte ladeløsningen. Ansvaret for å spenningssette lå hos tredjepart og det samme gjaldt krav til driftsleder, da det er en egen elektrooffiser som fungerer som driftsleder om bord på skipene.

Til tross for mindre utfordringer med utstyrsleveranse i Haugesund, løste dette seg raskt og installasjonsjobben ble fullført innen tidsfristen. Ferdig installasjon markerte også slutten for Nettpartners bidrag til prosjektet.

Avdelingsleder i Nettpartner, Kenneth Farkas, er stolt over at selskapet har fått muligheten til å bidra:

– Selv om denne leveransen var mindre sammenlignet med andre oppdrag, er det ingen tvil om at betydningen av Ocean Charger-prosjektet vil ha store, positive ringvirkninger for miljø og effektivitet i norsk skipsfart i lang tid fremover. Det er en reise vi er svært stolte av å ha fått vært med på, forteller Farkas.

Samarbeidet med VARD

Prosjektleder Volodymyr Shargorodskyy forteller at Nettpartner var et naturlig valg av entreprenør for VARD:

– Nettpartner er hovedsamarbeidspartner for VARD i tilknytning installasjoner på nybygg, retrofitt og utviklingsprosjekter. Det var derfor en selvfølge å involvere dem i et så spennende og framtidsrettet prosjekt, sier Shargorodskyy.

Håvard Vollset Lien i VARD, er også fornøyd med samarbeidet:

– Alt har vært problemfritt. Vi er veldig fornøyde med det utførte arbeidet, forteller Lien.

Avdelingsleder i Nettpartner, Kenneth Farkas, har også kun gode ord å si om samarbeidet med VARD:

– Vi har hatt god dialog og tone med VARD hele veien. Det er det ingenting å si på, sier Farkas.

Potensiale for andre bruksområder

Denne løsningen er primært rettet mot havvindsegmentet og Service Operation Vessels (SOV-er), som utfører vedlikehold av turbinene i operative vindparker. Likevel kan det bli aktuelt å benytte løsninger som Ocean Charger i andre segmenter innen maritim sektor:

Vi har sett på applikasjon av løsningen på forsyningsskip for oljeplattformer (PSV-er) i fast trafikk på norsk sokkel. I et lengre perspektiv ser vi også på om løsningen kan brukes på andre skipssegmenter langs norskekysten, og om man kan etablere felles ladestasjoner som flere segmenter bruker til forskjellige tidspunkt, forteller Lien.