Tre energimontører i refleksklær og blå hjelmer smiler i snøvær på en jernbaneskinne.

Teknologi for fremtidens togtrafikk

Nettpartner har oppgradert kontaktledningsanlegget (KL-anlegget) og autotransformatorsystemet (AT-systemet). Med økt spenningsnivå minimeres energitapet langs strekningen, slik at togene får mer stabil strømforsyning over lengre avstander og kan kjøre oftere og raskere. Det er essensielt for å imøtekomme fremtidens økende transportbehov.

Gravemaskiner og energimontører legger rør og utfører arbeid ved jernbanespor omgitt av skog og utstyr.

Mannskapet i Nettpartner jobbet jevnt og trutt for å sørge for god fremgang og kvalitet i hvert ledd av prosjektet, med mest aktivitet i sommermånedene. Arbeidet startet i pinsen 2023 og ble formelt avsluttet 1. november 2024. Hele dobbeltsporutvidelsen, med ny tunnel og stasjon, skal stå klart høsten 2025.

Overgikk alle forventninger med null avvik

Ved en uavhengig inspeksjon av KL-anlegget i september 2024 ble det ikke funnet noen avvik. Dette er noe Bane NOR mener de mest sannsynlig aldri har opplevd før. I tillegg ble prosjektet ferdig innen tidsfristen, uten alvorlige skader eller betydelig miljøbelastning.

Nettpartner arbeidsbil løfter utstyr til en strømstolpe over jernbaneskinner.

Prosjektleder i Nettpartner, Kestutis Stikanas, kan ikke skryte nok av teamet og kollegaene:

– Jeg må få rette en stor takk til energimontørene våre og alle involverte i prosjektet. Alt fra planlegging til utførelse, sikkerhet, miljøbevissthet og kvalitetssikring har vært enestående – det skyldes mannskapets engasjement og innsats. At kontrollørene som var innom heller ikke fant noen feil var virkelig prikken over i’en, forteller en svært fornøyd prosjektleder.

Solid HMS-kultur reduserte risikoen for skader

Energimontør i tunnel med gul hjelm og oransje vest ser bort fra kamera.

Sikkerhetsmessig bevisstgjøring ble høyt prioritert fra start, noe som resulterte i et trygt arbeidsmiljø for alle ansatte:

– Sikkerhet har stått i fokus gjennom hele prosjektet og ingen alvorlige hendelser ble rapportert. For å minimere forstyrrelser og øke effektiviteten ble arbeidet utført i perioder med stans i togtrafikken. Dette ga bedre arbeidsflyt og reduserte risikoen for skader. Det var kun tre førstehjelpsskader, uten sykefravær, forteller Stikanas.

HMS- og kvalitetssjef i Nettpartner, Are Fosse, trekker frem enda flere grunner til at risikoen for skader og påvirkning på ytre miljø ble kraftig redusert:

– Kontinuerlig oppfølging av HMS, god HMS-kultur og gode HMS-rutiner bidro til at prosjektet ble gjennomført uten skader, forteller Fosse.

BREEAM-sertifisert på "Good"-nivå

Både Nettpartner og Bane NOR har bærekraft høyt på agendaen. Tiltak for å redusere miljøbelastningen i henhold til BREEAM-kriterier fra oppdragsgiver ble derfor en stor og viktig del av Nettpartners bidrag.

Miljøvennlig avfallshåndtering og gjenbruk av komponenter sørget for at prosjektet nådde en imponerende gjenbruksrate på 96-97 prosent. I tillegg har prosjektet blitt BREAAM-sertifisert og oppnådde bærekraftsnivået ‘Good’.

– Vi har lært utrolig mye om miljøvennlige arbeidsmetoder i dette prosjektet, og det tar vi med oss videre, poengterer prosjektleder Stikanas i Nettpartner.

Effektiv arbeidsflyt som resultat av godt samarbeid

To energimontører i refleksklær smiler ved siden av jernbanespor med arbeidsmaskiner i bakgrunnen.

Tidlig planlegging av brudd og nøye prosjektforberedelser sørget for effektiv gjennomføring av oppgraderingen. Mannskapet fikk utdelt arbeidsoppgaver i god tid før prosjektstart. I tillegg ble det holdt daglige koordinasjonsmøter med Bane NOR, noe som bidro til god flyt i arbeidet.

Kjell Anders Fosshaug, leder for Nettpartner Bane AS, mener at nøkkelen til suksess er å forstå at partene er avhengige av hverandre for å levere gode prosjekter:

– Sammen med Bane NOR har vi skapt gode relasjoner, levert som avtalt og hatt god, åpen og tett løsningsorientert dialog. I tillegg har vi kompetente medarbeidere og gode løsninger, basert på nøye planlegging, forteller Fosshaug.

– Kort fortalt har vi spilt hverandre gode og vært på samme lag i forhold til å levere målsettingen i prosjektet. Det gjelder både i forbindelse med HMS og ytre miljø, fremdrift, faglig kvalitet og økonomi, legger Fosshaug til.

Ved prosjektslutt hadde Nettpartner og Bane NOR en markering av prosjektet for å feire det gode samarbeidet, og at både økonomiske og sikkerhetsmessige mål ble nådd.

– I tillegg til mannskapet i Nettpartner, rettes en stor takk til Bane NORs profesjonelle byggeledelse. Kommunikasjonen var utmerket gjennom hele prosjektet, forteller prosjektleder Stikanas i Nettpartner.

Våre tjenester: Bane  Spor | Kontaktledning | Signal